Sponsoren:
  • 2B in Business zorgt voor de hosting en ontwikkeling van de website
  • B-E-Rent heeft een trekker met oplegger beschikbaar gesteld
  • Accu Handel Utrecht heeft zorg gedragen voor een nieuwe accu
  • http://www.veldhuizenwagenbouw.nl/
  • Kalmijn & van Meurs verfservice
  • dagjeuit.com
  • BroekhuisDeBilt.
  • http://www.apotheekbilthoven.nl/
  • Datema

 


  Aanmelden voor de nieuwsbrief:

 

MARTIN:

Martin test of het frontje van de autoradio afneembaar is

 

Sinds een aantal jaren ben ik al op de hoogte van het bestaan van de Amsterdam Dakar Challenge. De uitdaging om met een oud barrel een lange reis naar en door een ander werelddeel te maken is geweldig. Dit wordt een reis met belevenissen, geweldige herinneringen en zin in nog meer avonturen.

Lekker buiten zijn heeft mij altijd al getrokken, zeilen en motorrijden zijn twee manieren waarop ik daar van geniet. Van tijd tot tijd moet daar een Vleugje Avontuur in zitten. Diverse zeiltochten waaronder bijvoorbeeld Tenerife - Rotterdam en Noorwegen naar Nederland boden mij dat al eens. Bij wat minder tijd geniet ik erg van zeilen op de Waddenzee en IJsselmeer.

Met een motor uit 1972 bezocht ik onder andere Noorwegen, Schotland en Portugal. Reizen met zo’n oude motor leert je om de reis te nemen zoals deze komt. Soms wil de techniek niet, wie weet wat je daardoor weer voor ontmoetingen zal hebben en mensen leert kennen.

 

Rinnert over Martin

Tijdens de introductieweek van de hts scheepsbouwkunde had ik vol snode plannen de groepsactiviteit eventjes verlaten en was naar de kade gegaan waar de zeilbootjes lagen, waar we de volgende dag mee mee op stap zouden gaan. Daar aangekomen bleek ik niet de enige te zijn. Martin was volop bezig onder water emmers vast te knopen om de weerstand van het schip te 'verbeteren' en onderwater lijntjes te spannen. Als ik hier zo aan terug denk was dit een geslaagd project.

Martin is een fanatieke zeiler, staan de zeilen goed? iets andere trim, beetje meer bolling en iets minder twist. En dan grote glimlach op zijn gezicht, genietend van het spel om je zo snel mogelijk met de elementen voort te bewegen. Totdat er iemand met een grotere snelheid voorbij komt zeilen dan is het natuurlijk snel voorbij met die glimlach.

Een blik bij Martin in de schuur maakt gelijk duidelijk dat het aantal motoren en klusprojecten op twee wielen is begrensd door de grootte van zijn schuurtje. Wil jezelf de schuur in dan is het al snel handig om eerst een motor naar buiten te rollen.

Daarnaast is er met hem goed een borreltje te drinken.Lange verhalen vertellen gaat hem daarbij erg goed af. Ook zonder borrels trouwen, hetwelk geen onbelangrijke bijkomstigheid is daar wij nog een aantal uren voor de boeg hebben in een koekblik op de weg richting Dakar.

 

RINNERT:

Rinnert

 

Normaal gesproken ben ik niet iemand die heel erg wild word van groepsreizen, maar toen Martin mij vroeg om met hem mee te gaan met de Amsterdam Dakar Challenge maakte ik toch graag een uitzondering.

Reizen heeft tot nu toe bij mij in het teken gestaan van stukjes fietsen (www.stukjefietsen.com). Bij voorkeur niet al te goed voorbereid, het onverwachte mag best wel een kans krijgen. 's Ochtends is het nog een klein kriebelig lijntje op een landkaart, 's avonds hoort bij dat lijntje op de kaart een heel verhaal, ontmoetingen en allemaal landschappen die aan je voorbij zijn getrokken. Ik heb heel lang de schijn op weten te houden dat ik niet zo veel met auto's heb..... ik realiseer me dat dit, gezien de hoeveelheid blik dat ik bij het huis heb staan, niet echt meer een geloofwaardig standpunt is.

Ik verheug me nu al op de momenten dat we prut-prut-tuf langs de weg stil komen te vallen en dan met behulp van ijzerdraad, duct-tape naald en garen na enkele minuten weer verder kunnen rijden.

 

Martin over Rinnert

Rinnert en ik leerden elkaar kennen tijdens het eerste jaar van de HTS scheepsbouwkunde opleiding in Haarlem. Binnen een groepje dat zich snel vormde viel hij op door een nuchtere no nonsense visie op veel dingen. Ook viel op dat hij graag met zijn handen bezig is en het liefst functionele dingen maakt die schots, scheef en foeilelijk mogen zijn als ze maar wel goed werken. Een leuke herinnering is dat wij na dat eerste studiejaar de zeilwedstrijden van de Sneekweek wilden gaan bekijken en als scheepsbouwkundestudent kun je daar natuurlijk niet anders dan per boot aankomen. “Een boot, tja. Hoe regelen we dat binnen een week?” Rinnert wist de oplossing. “In de tuin ligt een restje van een bootje, als we daar met een paar planken weer een dek op maken en een dakje dan kunnen we varen.” Een dag later zat het geheel in elkaar inclusief een boomtak als mastje voor de olielamp die we als navigatieverlichting gebruikten. Een geleende buitenboordmotor duwde ons naar de sneekweek waar we heel veel opmerkingen en lachsalvo’s in ontvangst hebben genomen. Later kwam ik erachter dat hij ook heel goed mooie dingen in elkaar kan zetten, diverse meubels en lampen getuigen daar van. Dat hij naast zo veel productiviteit niet vergeet om van de mooie dingen in het leven te genieten maakt hem een ideale partner voor de Amsterdam Dakar Challenge.